NXT LVL STORIES

NXT LVL Stories

In de afgelopen decennia is de wet- en regelgeving voor de accountancy sector sterk veranderd. Toen ik als assistent accountant begon in 1999 kwam het nog wel eens voor dat ‘aan het eind van het budget er nog een stukje controle documentatie over was’.

Op basis van de professionele oordeelsvorming van de partner en de inschatting van de commerciële risico’s werd de controle verklaring verstrekt. De openstaande punten werden dan als aandachtspunt voor de controle van het volgende jaar meegenomen. Het dossier werd gesloten en mocht het dossier in een interne toetsing vallen, dan was er voorafgaand aan de toetsing nog voldoende tijd om het dossier aan te vullen met onderbouwing. De ontbrekende stukken werden eventueel nog opgevraagd bij de client en toegevoegd aan het dossier. Deze voorbeelden zijn (hopelijk) verleden tijd.

De aandacht voor de kwaliteit van de vastlegging is vanaf 2000 fors toegenomen, een verandering die ook noodzakelijk was.  De verandering was met name gedreven door de druk vanuit het maatschappelijk verkeer en de invoering van de Wta (wet toezicht accountants) in 2006,   de Wtra (Wet tuchtrecht accountants) in 2009 en de 53 maatregelen “In het Publiek belang” in 2014. De cultuur verandering om ook vanuit intrinsieke motivatie de kwaliteit van de controle te verbeteren en met elkaar de norm te vinden ‘wat is kwaliteit en wanneer is goed, goed genoeg’ heeft meer tijd nodig. Deze balans hebben wij nog niet gevonden.

De toegenomen regeldruk en compliance heeft er vooralsnog ook niet toe geleid dat het vertrouwen in de accountancy sector weer is toegenomen. Het nieuws kopt nog regelmatig over financiële schandalen, fouten in de jaarrekening en de rol van de accountant.  De Commissie Toekomst Accountancysector, ingesteld door de Minister van Financiën,  heeft onderzoek gedaan naar de sector en in 2020 een rapport met 22 aanbevelingen uitgebracht hoe het vertrouwen in de sector weer hersteld kan worden. Mede naar aanleiding van dit rapport heeft de minister van Financiën in juli 2021 een wetswijziging voorgesteld op het terrein van de accountancy in verband met maatregelen om de kwaliteit van de wettelijke controle duurzaam te verbeteren (Wet toekomst accountancysector).

De wijzigingen zien toe op een verdere uitbreiding van regelgeving voor de gehele accountancy sector. Vanuit de gedachte dat meer regels en toezicht de kwaliteit leiden tot een verhoging van de kwaliteit zijn deze voorstellen begrijpelijk. Maar ik vraag mij af of de maatregelen wel leiden tot een verbetering van kwaliteit. De maatregelen zijn gebaseerd op de huidige structuren van accountancy organisaties. Is het niet tijd voor een verandering in de structuren en business modellen? Leidt een verbetering van “dossier kwaliteit” ook tot verbetering van de kwaliteit van de verslaggeving? En is een uitbreiding van regelgeving en toezicht realiseerbaar en proportioneel voor alle wettelijke controles of is een focus gewenst op (semi) publieke organisaties, OOB’s , zorgsector en grote ondernemingen. Sectoren waar het maatschappelijk belang het grootst is.

Om de accountancy sector naar een volgend niveau te tillen en het vertrouwen terug te winnen, is focus nodig en een verdergaande aanpassing van de structuren en van de definities van OOB’s en wettelijke controles. De wetsvoorstellen zoals deze nu voorliggen leiden tot extra kosten voor het MKB, afleiding van de controlewerkzaamheden en gaan op punten niet ver genoeg. Het maken van een omslag duurt al meer dan 20 jaar. The future is now, we moeten nu moed tonen en doorpakken.

In de reactie van NXT LVL op het wetsvoorstel toekomst accountancysector, ga ik verder in op de voorstellen en doe ik voorstellen om de accountancy sector naar een next level te tillen.

NXT LVL® moedigt comfort en zelfvertrouwen aan bij medewerkers, zolang de kleding respectvol en passend is voor de werkomgeving. Bij NXT LVL® mag een accountant bijvoorbeeld op sneakers naar kantoor.

Mag een NXT LVL accountant op sneakers naar kantoor?

Het is 2021, Marco had zijn eerste ontmoeting met Mitchel Brown van Bright Brown: Marketing As A Service. Mitchell, als marketing-goeroe en creatieveling had zijn spijkerbroek en T-shirt aan met zijn favoriete sneakers, Marco gekleed in pak en nette schoenen.

Wat je niet verandert dat kies je!
Samen bespraken zij de ideeën en visie achter NXT LVL®. Zij spraken over innovatie, een ander geluid in combinatie met de accountancy sector. Als snel kwam de vraag van Mitchell: “Mag een NXT LVL® accountant op sneakers naar kantoor?”

In creatieve sectoren, zoals marketing, reclame, technologie en design, wordt het dragen van sneakers vaak gezien als een teken van individualiteit en creativiteit. Echter, in de meer traditionele sectoren, zoals financiën, recht en consultancy, kunnen de kledingvoorschriften formeler zijn. Interessant!

Er is een verschuiving merkbaar
Terugkomend op ‘wat je niet verandert dat kies je’. Het is helemaal geen must, om op sneakers op je werk te komen. Wat wel een must is, en dat is nu precies getriggerd, is het verwelkomen van meer ontspanning. Dat vind je niet alleen terug in de werkomstandigheden waar we ons bij NXT LVL® hard voor maken, maar ook in de keuzevrijheid je eigen werkoutfit te kiezen, waarbij pakken en zakelijke kledij allang de norm niet meer zijn.

Zomaar een voorbeeld over hoe je elkaar kunt inspireren, én, iets wat zowel Mitchell als Marco beide belangrijk vinden, dat hun medewerkers zich comfortabel en zelfverzekerd voelen in wat zij dragen! Met een kleine kanttekening, zolang het maar respectvol en passend is voor de werkomgeving.

Wat NXT LVL® betreft, een accountant mag op sneakers naar kantoor!

Nederlandse bedrijven lopen nog niet warm voor het invoeren van de vierdaagse werkweek, schrijft De Ondernemer. Uitzonderingen zijn er wel en dan met name in de financiële sector: zo is bij NXT LVL Accountants vier dagen werken de standaard. ‘Ook in deze sector kan het echt anders.’

De Ondernemer schrijft over de manier waarop ondernemingen omgaan met de werkweek en haalt onder meer een onderzoek aan van de universiteit van Melbourne. Daaruit bleek dat mensen boven de veertig jaar al minder goed functioneren bij meer dan 24 uur per week werken en 40 uur werken zou zelfs funest zijn. Louis Goulmy, schrijver van het boek ‘Echte mannen werken vier dagen’, pleit voor een vierdaagse werkweek met behoud van salaris. ‘Als je mensen vrijheid geeft om hun tijd zelf in te delen, worden ze creatiever.’ Goulmy is partner van het wereldwijde project 4 Day Week Global, dat in landen als Zuid-Afrika, Engeland, Canada, Duitsland, Scandinavië, Frankrijk en België al voet aan de grond heeft, maar in Nederland nog weinig handen op elkaar krijgt. ‘Er wordt alleen gedacht: hoe gaan we dat betalen?’

Niet meer in uren praten

Er zijn wel uitzonderingen en die vinden we bij Nmbrs, ontwikkelaar van payroll- en HR-software. De 140 medewerkers in Lissabon, Stockholm en Amsterdam werken sinds 2022 vier dagen per week. ‘Er was behoefte aan een betere werk- en privébalans. Met een vierdaagse werkweek kunnen we iedereen de mogelijkheid bieden om vier dagen hard en effectief samen te werken, in ruil voor een volle betaalde dag rust. Daarnaast wordt het werk zelf steeds intensiever.’

Volgens chief people officer Marieke Pepers van Nmbrs maakt automatisering meer mogelijk, maar legt het ook een groter mentaal beslag op mensen. ‘Je hebt evenredig meer downtime nodig. Iets wat ook voor rekening van de werkgever mag zijn, vinden wij. Er is geen reden meer voor ons om in uren te praten als we het over productiviteit hebben. Het gaat om de output: wat je oplevert.’ Het bedrijf merkt dat mensen op maandag meer uitgerust zijn, minder fouten maken en minder prikkelbaar zijn. Omdat de productiviteit is gestegen, hoeven er geen extra mensen aangenomen te worden.

Niet harder, maar slimmer werken

Marco Rooks van NXT LVL Accountants zweert ook bij de vierdaagse werkweek. Hij startte zijn kantoor drie jaar terug nadat hij bij EY en BDO jarenlang meer dan 40 uur per week had gewerkt. ‘Ik realiseerde mij wat het mij bracht om naast mijn werkzaamheden als accountant ook tijd en ruimte te hebben voor andere zaken. Ik wilde mijn medewerkers meer ruimte geven voor eigen ontwikkeling, voor een hobby, vrijwilligerswerk, docentschap of een toezichthoudende rol en daarom voerde ik de 32-urige werkweek in. Later las ik pas wetenschappelijke onderzoeken over de positieve gevolgen ervan. Dat bevestigde mijn gevoel erover; dat was wel leuk om te lezen.’

Bij NXT LVL is iedereen vrij op vrijdag. ‘Onze klanten hebben er geen last van. Het is een kwestie van organiseren en communiceren. We passen onze portefeuille erop aan en zorgen gewoon dat ons werk op tijd af is. We werken niet harder, maar slimmer. We gebruiken andere tools, zoals data-analyses, robotiseren standaard werkzaamheden en maken keuzes in wat we wel en vooral niet doen. Een vergadering hoeft niet altijd, soms volstaat een korte afstemming, en afspraken met klanten doen we de ene keer face to face en de andere keer via Teams. Het is een andere manier van denken. Ook in deze sector kan het echt anders.’

Meer productiviteit, minder kosten

Uit onderzoek van recruiter Robert Walters bleek eerder dat veel professionals graag vier dagen willen werken, maar dat slechts 3 procent van de bedrijven een kortere werkweek overweegt. Een proefproject van 4 Day Week Global leverde op dat de productiviteit met 10 procent stijgt bij een vierdaagse werkweek, dankzij een beter evenwicht tussen werk en privé. Daarnaast nemen gezondheidsproblemen af. En die zorgen, zo bleek uit onderzoek van Deloitte, in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks voor 52 miljard euro aan kosten – vooral doordat werknemers wel aanwezig zijn, maar zich niet volledig inzetten. In IJsland werkt inmiddels 86 procent van de beroepsbevolking vier dagen met behoud van salaris.

Bron: De Ondernemer

Vinken zetten en onnodige taken uitvoeren zoals minutieus documenteren zijn voorbeelden van 'bullshit-taken'. Op 30 mei 2024 publiceerde AccountancyWorld een artikel waarin NXT LVL® de toekomst van de accountancy verkent.

Minder bullshit-taken, meer denkwerk: maak accountancy weer relevant

Vinken zetten, transacties minutieus documenteren of eindeloze review notes heen- en weer sturen: de afgelopen jaren zijn er allerlei taken bijgekomen die eigenlijk bullshit zijn, om David Graeber, auteur van Bullshit Jobs, te citeren. Het zijn taken die door mensen uitgevoerd worden, maar veelal geautomatiseerd kunnen worden, niet op het juiste niveau in het team worden opgepakt,  jong talent wegjagen, en afleiden van de taak die accountants eigenlijk hebben: vertrouwenspersoon in het maatschappelijk verkeer zijn.

Bullshit-taken

In de loop der jaren lijkt professionele oordeelvorming en klantcontact steeds meer op de achtergrond te zijn gekomen en heeft een zogenaamde ‘checklist-cultuur’ de overhand genomen.

Het merendeel van de uren die accountants factureren gaat naar randzaken. Posten en transacties die geen significant risico vormen voor de jaarrekening, worden overmatig ‘dichtgevinkt’ en gedocumenteerd. Verslaglegging is rigide en draagt niets bij aan de kwaliteit. Lijsten met zaken die gecontroleerd moeten worden zijn lang en vaak overbodig.

Het zijn handmatige taken die tijd en middelen slurpen, energie uit het vak halen en de focus verminderen op de belangrijkste aandachtspunten.

De accountancysector is van nature risicomijdend en tot weinig verandering bereid, concludeerden de Kwartiermakers toekomst Accountancy (conclusie Kwartiermakers 2023) onlangs. Omdat de accountancysector de afgelopen jaren in opspraak is gekomen door schandalen bij klanten, is de angst om niet compliant te zijn steeds overheersender geworden. Die angst drukt zo op de sector dat er weinig ruimte is voor herziening en vernieuwing, terwijl daar  in de accountancy bij uitstek behoefte aan is en ruimte voor biedt.

Meer tijd voor denkwerk

Zo kan een groot deel van de taken en processen geautomatiseerd of gerobotiseerd worden, zoals het leggen van verbanden in de administratie, afloop van debiteuren, voortgezette controles, het uitvoeren van steekproeven op facturen of andere standaardprocedures. Ook in de controleaanpak en het controleproces is ruimte voor verbetering, zoals focus aanbrengen op de significante risico’s en keuzes maken in wat wel, maar vooral ook niet meer doen. Door betrokkenheid van ervaren teamleden in de uitvoering van de controle en weer tijd te besteden aan de ‘training on the job’ in plaats van ‘after the job’, wordt de controle niet alleen efficiënter en effectiever, maar ook veel leuker en leerzamer.

De knip kan gezet worden in documentatie: het kan zo worden georganiseerd dat alleen de zaken die echt van belang zijn, vastgelegd worden. Of met behulp van slimme sjablonen, rapportagetools en generative AI kan de tijd die nu aan rapportages besteed wordt, significant ingekort worden en de kwaliteit verbeteren.

Maar ook het traditionele ‘uurtje-factuurtje’ is aan vernieuwing toe. Nieuwe verdienmodellen zijn in opkomst. Steeds meer bedrijven maken gebruik van abonnementsvormen of value-based pricing, waarbij de nadruk ligt op de toegevoegde waarde van de dienstverlening in plaats van de bestede uren.

Samengevat: als we nieuwe verdienmodellen omarmen en het proces van de controle van de jaarrekening evalueren, herdefiniëren en oplossingen doorvoeren, kan dit een enorme winst aan tijd en middelen opleveren. Voeg daar meer diversiteit in vaardigheden en achtergronden in teams aan toe, een 32-urige werkweek – beter voor productiviteit en werktevredenheid – en de sector krijgt weer elan. Het zal weer jong talent aantrekken, uitstroom verminderen en de bevrediging ten goede komen. Accountants krijgen zo weer de ruimte om niet alleen dossiertijgers te zijn, maar weer vertrouwenspersoon en strategisch adviseur te worden. Ook in de accountancy sector kan het echt anders!

Artikel uit: AccountancyWorld

Marco Rooks te gast in het RTL-Z Nieuws op de Dag van de Arbeid. In een sector met 'uurtje factuurtje' als verdienmodel kan een verschuiving naar outputgericht werken en slimme tools zoals data-analyse en robotisering de efficiëntie verhogen, waardoor een 32-urige werkweek mogelijk wordt.

32 uur werkweek in een sector waar ‘uurtje factuurtje’ het verdienmodel is en productiviteit wordt gemeten op basis van declarabele uren?

Als je focust op ‘output’ in plaats van ‘input’ (uren) en werkzaamheden slimmer doet, hoef je niet meer uren te werken. De inzet van tools zoals data analyse, robotisering van standaard werkzaamheden, gebruik van co-pilot en focus op echt belangrijke zaken maken het werk efficiënter en effectiever.

Dan hou je tijd over op de vrijdag. Ook in de accountancy kan het echt anders.

RTLZ wilde daar meer over weten en interviewde Marco Rooks op De dag van de arbeid (1 mei 2024) voor het RTLZ Nieuws.

BEGRIJPEN, BEGREPEN, NXT LVL!